Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 2 octombrie 2011

Tocana de legume la borcan

Nu stiu cum mi-a venit ideea sa fac o astfel de conserva. Cred ca bogatia acestei toamne si preturile relativ mici la legume m-au facut sa fiu inventiva. Aveam nevoie pentru iarna de un preparat pe care sa-l pot turna in mancarica de pui sau gulyas de porc.



Inca mai aveti timp sa pregatiti asa ceva pentru ca se mai gasesc de toate cele.

Iata de ce aveti nevoie pentru o portie mare:

1,5 kg ceapa
2 kg ardei
1 kg morcovi
2,5 kg rosii decojite
1,5 kg vinete
 2,5 kg dovlecei
400 gr orez
500 ml ulei
300 ml bulion
750 ml apa
sare neiodata
2-3 linguri de boabe de piper
4 frunze de dafin



Ceapa se curata si se toaca marunt sau solzisori, dupa cum preferati. Orezul se pregateste separat, se spala, se fierbe si se clateste la final cu apa rece din abundenta. Apoi se pune la racoare pentru ca va fi adaugat abia la final.


Rosiile se oparesc in apa clocotita cateva minute apoi se pun in apa rece sau cu gheata ca sa se decojeasca usor. Decojiti-le si apoi taiati-le bucati.




Morcovii se curata si se rad pe razatoarea mare. Ardeii se curata si ei si se toaca marunt.


Din pacate nu am poze chiar pentru toate, am folosit alt aparat cu care nu mi-au iesit toate pozele.

Prima data incingeti uleiul intr-o cratita si fierbeti ceapa cam 20 minute, adaugati ardeiul mai fierbeti in ulei 15 minute apoi adaugati si morcovii. Se mai lasa inca vreo 15 minute ca sa se patrunda si morcovii. Veti vedea ca de fapt legumele nu se calesc ci fierb in ulei si in sucul propriu. 





Pentru urmatoarele etape am mutat totul in cratita mare. Am adaugat rosiile si jumate din cantitatea de apa. Neaparat apa fierbinte sa fie ca sa nu opriti fierberea. Am adaugat sare si boabe de piper. Amestecati continuu altfel riscati sa se prinda de cratita si sa se arda.



Adaugati apoi vinetele curatate si taiate cubulete, lasati sa fiarba cam 30 de minute inainte sa adaugati dovlecelul, la fel taiat cubulete. Depinde de fapt cum sunt legumele, vinetele mele au fost destul de tari asa ca le-am fiert mult. Adaugati si bulionul, mai asezonati cu sare si piper. Puneti si frunzele de dafin. Adaugati apa atunci cand scade fiertura prea mult. Trebuie sa tineti cont ca la sfarsit  puneti si orezul si tot trebuie sa mai ramana zeama pentru ca nu e o mancare uscata. Deci, puteti sa puneti mai mult bulion si mai multa apa decat am recomandat eu. Iata si mana lui "Buni" amestecand harnica.




Dupa ce puneti si orezul puneti tocana fierbinte in borcane curata si sterilizate. Puneti borcanele intr-o tava metalica care sa absoarba caldura, sa nu crape borcanele. Capsati borcanele si puneti-le in paturi sa se raceasca incet. Dupa racire, fierbeti borcanele la bain-marie cam 30 de minute apoi puneti din nou in paturi la racit. De-abia dupa a doua racire puteti sa le puneti in camara.


Au iesit cam 11 borcane mari de 720 g si vreo 8 mici de 300 g. Incet, incet camara se umple cu bunatati.

Spor la gatit si profitati din plin de bogatia toamnei mai ales ca ieri a fost Ziua Recoltei.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu