Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 6 ianuarie 2013

Lekvaros derelye

Cine a crescut la Cluj sau in zone din Ardeal in care comunitatea maghiara e bine reprezentata isi aminteste de "derelye" Eu am crezut ca sunt coltunasi, dintr-aceia  facuti din aluat cu faina si ou si umpluti cu gem sau carne sau legume etc.

Nu, nu sunt acei coltunasi de care ati auzit sau i-ati pregatit deja. Acesti "derelye"  sunt facuti dintr-un aluat care contine pe langa faina cu ou si ..cartofi. Da, e acelasi aluat ca la gomboti/galuste cu prune. Umplutura ar trebui sa fie un magiun de pune adevarat. Cum eu n-am decat gem asta am folosit. Ca si gombotii, si derlye se tavalesc la final prin pesmet prajit amestecat cu zahar.

Rezultatul e incredibil de delicios.



Va trebuie pentru aluat:

600 g cartofi curatati de coaja
1 ou
280 g faina
11 lingurite de ulei

iar pentru pudrat 

150 g pesmet
3-4 linguri ulei
50 g zahar sau dupa gust

si pentru umplutura:

o jumatate de borcan de gem de prune
si cateva linguri de pesmet daca gemul e prea lichid

Fiebeti cartofii taiati cubulete ca pentru piure, Dupa ce sunt fierti scurgeti apa si pasati-i fin ca pentru piure.


Incepeti sa puneti faina si sa framantati. Dupa ce ati inglobat jumatate din faina adaugati oul, framantati bine de tot.  Putetin restul de faina si framantati ca sa obitneti un alaut omogen.




Puneti uleiul putin cate putin. Secretul acestui tip de aluat este sa ramana putin lipicios, altfel pastele noastre ies prea tari



Se intinde o foaie subtire pe masa de lucru, va trebui sa pudrati cu multa faina, v-am zis ca e lipicios putin aluatul. Taiati patrate cu latura de cam 8-10 cm pe care puneti cam 1/3 lingurita de gem mai tare. Inchideti patratele intr-un triughi apasati marginile cu dintii furculitei. Daca vi se pare ca nu se lipesc puteti unge marginile cu albus batut.



Desertul se fierbe in apa cu putina sare cateva minute pana se ridica la suprafata. Se scurg de apa. Urmatorul pas e sa le tavaliti prin pesmet prajit. Pesmetul trebuie prajit putin in ulei. Dupa ce il luati de pe foc puteti adauga zahar si chiar scortisoara.


E unde desert numai bun de facut in familie: pe mine ma bate sotul la cap de vreo...5 ani sa-i fac derelye si eu l-am tot refuzat spunand ca nu stiu, ca e complicat, ca e pretentios aluatul. Acum stiu si nu mai pot refuza :D

 Asa ca am facut impreuna: eu aluatul, el restul. Asa ca n-am lucrat decat un ceas! Testul suprem: David a mancat 5 bucati deci trebuie sa fi fost un dulce excelent :)

















2 comentarii:

  1. buna marina,aluatul acesta daca e cu cartofi nu merge mai bine cu branza?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Mina, poti incerca insa nu cred ca alautul va iesi la fel de moale ( secretul aici sunt cartofii piure). Ar trebui sa fie o branza grasa pasta, fara asperitati, mai degraba un cream-cheese decat branza noastra de vaci :)

      Ștergere