Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

marți, 1 ianuarie 2013

Prajitura Zserbo sau Greta Garbo

Nu exista Craciun la noi acasa, la Medias fara Greta Garbo. Mama facea prajitura asta atat de gustoasa odar la mari sarbatori. Cand am venit la Cluj am auzit prima data de Zserbo. Comparand retetele mi-am dat seama ca este de fapt una si aceeasi prajitura: difera prea putin cantitatile de smantana faina, margarina.

Totusi cred ca dreptatea sta de partea Zserbo si ca de la comunitatea maghiara a fost preluata reteta, adaptata usor si desigur a fost schimbat numele ca unu unguresc nu dadea bine in restul tarii ( in afara de Ardeal) mai ales in vremuri comuniste si puternic nationaliste. De alfel e un fapt cert ca Emil Gerbaud a pregatit aceasta prajitura la Budapesta pentru prima data. De acolo si pana-n Ardealul nost n-a fost drum lung :)



Iata si ingredientele pentru aluat:

500 g gaina
1 varf de cutit de sare
aprox 200 g de unt
2 oua intregi
250 de g smantana cat mai grasa
100 g de zahar pudra
25 g de drojdie proaspata







Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei. Prima data se freaca drojdia cu zaharul pudra pana se lichefiaza, Se pune untul moale si se freaca bine. Apoi ouale batute usor se pun putin cata putin ca se nu se taie amestecul. 



Urmeaza smanata, eu am pus-o cam dintr-o data si s-a taiat un pic, eram tare grabita ca aveam 4 ore la dispozitie si o programare la dentist.


Se pune si faina tot cate putina si se framanta alautul, acesta nu ar trebui sa fie lipicios. Se acopera si se puna la loc ferit de curenti. Se lasa la dospit cam 40 de minute. Dar e mai bine sa-l impartiti in 4 bile si sa le catariti, mie una din foi parca mi-a iesit putin mai groasa pentru ca nu am cantarit bilele de aluat  sa aiba greutate egala si am facut dupa ochi. Care ochi nu a fost asa de exact :d


Aveti timp sa pregatiti umplutura pana dospeste aluatul

500 g gem de prune sau de caise
350 g nuca macinata
200 g zahar



Nuca se amesteca cu zaharul.

Dupa ce a dospit aluatul intindeti o prima foaie mai marisoara decat tava, puneti-o in tava unsa cu grasime si acoperiti putin si lateralele tavii. Intepati putin foaia. Puneti un start degenros de gem si 1/3 din cantitatea de nuca cu zahar, Apoi vine foaia a doua apoi aceleasi straturi de umplutura. Patru foi sunt cu totul deci 3 staturi de umplutura: foaie - gem - nuca, foaie - gem - nuca, foaie - gem - nuca, foaie




Prajitura se mai lasa la dospit 30 de minute apoi se da la cuptor la foc mediu pana se coace si se rumeneste. Dupa ce s-a racit o puteti rasturna asa incat veti glazura foaia ca re o fost dedesubt la copt. Va spuneam sa lasati marini la foaia de jos, e util ca sa nu curga umplutura. 


Eu am facut glazura de la Prajitura caramel


Musafirii vor fi incantati, va garantez!

Sa aveti un an 2013 plin de bucurii!




















Un comentariu:

  1. minunata ,prajitura jerbo este delciosa si usor de facut ,incercati,nu veti regreta

    RăspundețiȘtergere