Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 27 aprilie 2014

Prajitura cu rabarbar

N-am mai mancat prajitura asta de multa, prea multa vreme.


O facea mama mea, apoi sora mea iar eu am plecat de acasa fara sa stiu prea multe, preocupata de a mea devenire intelectuala. Nu ma ingrijora pe atunci lipsa mea de abilitati de viata independenta, aveam vreme sa invat si asta de la mama. Mama avea sa fie memoria mea in toate lucrurile de baza. Dar n-a fost sa fie, am devenit eu memoria ei. Si a trebuit sa invat sa fac lucrurile singura. Am invatat temeinic si bine din dragoste pentru familia pe care Cel de Sus  m-a ajutat sa mi-o fac.



Cine a crescut prin partile noastre: Medias, Sibiu, Brasov stie bine ce e rabarbarul sau rubarba, o planta ( am gasit-o clasificata ca leguma) de la care se foloseste petiolul ( codita) frunzei. Dar cum frunzele sunt uriase asa sunt si "coditele". Tija de rabarbar se decojeste subtire cu cutitul se spala si se taie bucati late de 1 cm. Pentru o prajitura va trebuie cam 3 tije de rabarbar. E o planta foarte acra, cand eram copil o mancam si cruda cu zahar.


In afara de zonele in care creste, puteti gasi rabarbar vara in hiper-market-uri la un pret destul de piperat, cel putin vreo 10 lei/kg.

Reteta de prajitura o am de la sora mea, e o reteta ce se poate preta la orice fel de prajitura cu fructe ( visine, caise etc)

Asadar pentru blat va trebuie:

350 g de faina
100 ml ulei
250 ml lapte ( in reteta sunt 200 ml insa eu am folosit pentru prajitura niste oua mai mici de casa si am compensat cu laptele)
150 g zahar
4 galbenusuri
1/4 lingurita sare
1 plic de praf de copt
1 lingura de gris
3 tije de rabarbar curatat si taiat felioare





Galbenusurile se freaca bine de tot cu zaharul si apoi se toarna uleiul in fir subtire ca la maioneza si se amesteca pana se inglobeaza cu totul. Va spuneam ca am folosit oua de casa. Asa cum ma remarcasem, sunt mai mici decat cele de magazin. Asa ca se pot folosi 5 oua daca sunt mici. Eu am folosit tot 4 dar am crescut cantitatea de lapte cu 50 ml. Apoi se pune alternativ faina ( amestecata cu praful de copt si cu sarea) si laptele. De obicei se incepe si se termina cu faina.



Veti obtine un aluat moale dar ceva mai dens decat cel de chec (care curge de-a dreptul).


Aluatul se toarna si se intinde in tava cu o spatula. Tava trebuie in prealabil unsa cu unt sau margarina si tapetata cu faina. Deasupra se presara o lingura buna de gris.


Se aseaza si bucatelele de rabarbar la mica distanta unele de celelalte.


Se da la cuptor (deja incalzit) la foc mediu iar intre timp aveti timp sa bateti cele 4 albusuri pentru a obtine o bezea lucioasa. 
Pentru bezea aveti nevoie de:

4 albusuri 
100 g zahar

Cand spuma devine tare puneti treptat zaharul si bateti/mixati pana se dizolva tot.


Lasati prajitura la cuptor pana incepe sa se coaca usor ( cam 20-25 de minute). Apoi scoateti-o si intindeti uniform bezeaua deasupra.



Am facut un model cu furculita sa arate mai interesant. Si am mai lasat-o la cuptor pana cand bezeaua si-a schimbat culoarea in auriu adica s-a rumenit putin.


Prajitura se taie de-abia cand e rece. Veti vedea ca bezeaua va transpira.  Daca as fi folosit 5 oua sau pur si simplu 4 oua mai mari as fi avut mai multa bezea. Dar e foarte buna si asa. Mi-a fost dor, atat de dor de o amintire placuta din copilarie. Si-apoi era musai sa duc traditia mai departe cu sau fara amintirile mamei mele.

























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu