Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 6 ianuarie 2013

Cozonac cu nuca

Asta cred ca e cel mai bun cozonac pe care l-am facut. Asa cum facea mama, cu multa, foarte multa nuca. Nu am facut decat 2 cozonacei insa am folosit cam 350 de g de nuca pt amandoi. Pentru mine nu e cozonac daca nu e mai multa nuca decat aluat.


Reteta nu e foarte complicata. 
Pentru aluat va trebuie:

500 g de faina cernuta
25 g drojdie proaspata
250 ml lapte
170 g zahar
4 galbenusuri
50 g unt topit 
70 ml ulei







Primul lucru pe care trebuie sa-l stiti despre un alaut de cozonac este ca unele ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei : oua, drojdie, faina iar altele trebuie sa fie caldute: laptele, untul topit si uleiul.

Mai intai se face o pasta din drojdie , 2 linguri de faina, zahar si cateva linguri de lapte caldut. Apoi acoperiti farfuria cu o folie si lasati sa creasca drojdia.



Acum incepem cu aluatul propriuzius. Peste faina amestecata cu jumatate de lingurita de sare se toarna drojdia dospita se amesteca cu mana si apoi se pun galbenusurile. Se framanta bine si apoi se toarna incetisor in timp ce framantati laptele caldut. Dizolvati in prealabil tot zaharul in laptic si aveti grija sa fie caldut cand il turnati. De asemenea ar fi bine sa cerneti faina cu o sita deasa. Chair daca folositi faina de calitate uneori e greu de omogenizat. Cantitatea de lapte pe care o turnati depinde de fapt de calitatea fainii. In mod normal cantitatea asta mica de faina n-ar trebui " sa bea" mai mult de 250 ml de lapte. Eu insa am pus spre 300 de ml tocmai ca nu am sita pentru cernut dar e pe lista mea de cumparaturi.



Si framantati, framantati! Grasimea se pune calduta la final. Aluatul trebuie sa fie destul de elastic  si sa nu se lipeasca de maini, se se desprinda cu usurinta de pe vas. Ar trebui sa framantati macar 20-25 de minute chiar si la cantitatea asta mica de faina pana aluatul face bule de aer.


Pudrati aluatul cu faina, acoperiti-l cu un stergar si lasati-l la loc cadut si ferit de curenti sa doaspeasca vreun ceas jumate.


Dupa aceea luati jumate in alaut si puneti-l pe masa de lucru. Pudrati cu faina si intindeti o foaie cam de dimensiunea tavii pe care vreti sa o folositi.
Evident, pana a dospit alaut ati si pregatit umplutura, nu-i asa?

Din 350 g nuca
cam 100 g zahar
esenta de rom dupa gust
2- 3 albusuri de ou batute usor

Cele de mai sus de amesteca bine, va rezultat o pasta usor umeda de nuca si zahar.


Inainte de a pune umplutura ( pe care am  uitat sa o fotografiez preparata) se unge foaia de alaut cu putin albus batut. Nu am umplut tot aluatul, la capete am lasat cam 1.5 cm liberi care la final inainte de pusul in tava se pot taia. E putin probabil sa nimeriti chiar exact marimea tavii. Lasati putin loc liber la capete. Cozonacii ( cei doi caci atatia ies din cantitatea asta) se ung cu galbenus de ou frecat cu 2 liunguri de lapte: eu am folosit 2 galbenusuri. Lasati cozonacii la cald sa mai dospeasca cam 30 de minute; mai ungeti-i o data cu galbenus si puneti-i in cuptorul incins la foc mediu spre mic. Mie mi s-au copt cam in 50-55 de minute si au prins o culoare taaare frumoasa.


Se feliaza doar atunci cand s-au racit. Cozonacii se pastreaza la loc racoros inveliti in folie alimentara. Am facut acesti cozonaci pe 29 decembrie si aseara ( 5 ianuarie) am mancat ultimele felii. S-au pastrat la fel de moi si de fragezi asa ca e o reteta care nu da gres daca aveti cat de cat experienta intr-ale bucatariei.

Testul suprem al bunatatii depinde de David. Daca el mananca cu placere atunci e clar: sunt cei mai buni! Iar el a mancat: mult si bine :)






















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu