Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

vineri, 11 ianuarie 2013

Ciorba radauteana

E prima dara cand gatesc asa ceva. Am mancat ciorba radauteana pentru prima data de-abia saptamana trecuta.

No, daca-s  ardeleanca!  La noi nu s-a auzit de asa ceva. Ardealul e patria zamei de cartofi cu tarhon, a celei de salata si a papricasului de pui.

Dar am o prietena moldoveanca care gateste des ciorba asta. Si sunt absolut convinsa ca ea o gateste mai bine ca mine. Varianta mea e de incepator :)


Am facut o cantitate mare - vreo 6 l cu totul

4-5 morcovi mari
o jumatate de telina
2 -3 linguri pasta de ardei rosu sau ardei tocat
1 piept de pui mare
vreo 3 pulpe inferioare de pui 
250 ml smantana grasa ( macar 20% grasime)
cam 100 ml de lapte gras
3 galbenusuri
1 lingura de faina
10 catei de usturoi
2 linguri de otet
sare dupa gust

Morcovii si telina se rad pe razatoarea mare. Se pun la fiert impreuna cu ardeiul sau pasta de ardei si usturoiul. Eu am fiert puiul separat, am luat spuma des si am strecurat din zeama de carne in oala de supa. De fapt toata zeama de la carne strcurata va ajunge in ciorba.



Puiul se fierbe bine de tot apoi se scoate la racit si se desface fasii. Eu l-am desfacut fasii mai mici sa se descurce un anume pitic la mancat singur cu lingura. Carnea astfel desfacuta se va adauga inapoi in ciorba doar la final.



Gustati supa si condimentati-o cu sare. Trebuie sa aiba si gust de usturoi deci va las sa alegeti cat usturoi puneti. Puteti pune si otetul inspre final inainte de a adauga smantana. Mai bine sa n-o acriti prea tare; va puteti oricand pune otet in farfurie.

Pana fierb bine legumele va propun sa amestecati smantana cu jumatate din cantitatea de lapte rece si dupa ce s-a "desfacut"  sa adaugati cate un galbenus si sa omogenizati bine. Restul de lapte rece si cateva linguri de apa tot rece le puteti folosi sa umeiziti faina si sa o faceti o pasta mai "lunga".



Aici n-am facut poza dar cred ca sunt clare explicatiile. Amestecul asta se va pune la final in ciorba cand deja inchideti focul sub oala. Nu se toarna insa niciodata smantana cu ou direct in oala fiebinte ci se face invers, se aduce amestecul de smantana la temperatura ciorbei adaugand incet supa in smantana ( foarte putina la inceput) si amestecand incontinuu sa nu se taie. Asa ca eu am pus cam 1.5 l de ciorba in smantana incet si cu rabdare. Abia apoi am turnat smantana cu ciorba fierbinte peste restul ciorbei. Puneti si carnita de pui si apoi puneti capacul si lasati acoperit sa se patrunda aromele bine de tot.

Se serveste calda cu ardei iute ( eu am avut ardei bulgaresti pe care ii conservasem in toamna). Mai puteti pune si smantana.

Si uite-asa, intr-un ceas jumate am facut o ciorba consistenta si hranitoare numai buna de mancat dupa ce-ai venit de afara din ger. Pofta buna!








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu