Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

luni, 2 ianuarie 2012

Sarmale -in foi de varza murata

La Multi Ani!
In prima zi din an vreau sa va fac partasi la o mostra din bunatatile din bucataria"marina-cevabun". Incepem cu un clasic al genului de iarna: sarmale in foi de varza murata. Cele mai bune sarmale sunt astea,cu varza acra, dupa umila mea parere. De mai bine de un an, ma aprovizionez cu varza murata de la parintii prietenei mele, Adina. E varza din gradina lor proprie, nu e stropita cu tot felul de chimicale si e daruita cu mult drag.

Asa ca sarmalele mele sunt grozave de fiecare data:)




Anul asta m-am intrecut cu numarul de sarmale, nu va pot spune numarul chiar exact dar undeva intre 45-50 de sarmale potrivite tot mi-au iesit. Asa ca toate cantitatile sunt pentruo oala uriasa!

Iata ingredientele:

1200 g carne tocata amestec ( porc cu vita/e asa numita "carne de lucru")
3-4 capatani potrivite de varza murata
1 cana de 250 ml cu orez
1 ceapa tocata marunt
vegeta
cimbru
cateva foi de dafin
piper
patrunjel
bulion dupa gust
ardei sau pasta de ardei ( optional)
1 ciolan afumat
2-3 linguri de ulei





Haideti sa va spun cum fac eu sarmalele: cu o seara inainte desfac frunzele de varza si le las pana a doua zi in apa rece. Ca sa mai iasa din sare si acreala. Nu totata lumea din familie suporta foarte acru. Daca pot , schimb apa de 2-3 ori.

In ziua prepararii, incep prin a cali ceapa tocata marunt in 2-3 linguri de ulei apoi calesc cateva minute si orezul.



Dupa ce s-au racit ambele, le adaug peste carne impreuna cu vegeta, piper, cimbru, putin patrunjel tocat, 2 linguri de bulion si apoi le amestec. Atat vegeta cat si piperul se pun dupa gust.




Carnea mea pentru sarmale a avut in proportie de 1/4 carne de vita si 3/4 carne de porc. Carnea de lucru, e potrivita pentru tocat pentru ca are si putina grasime, fara grasime sau cu prea multa carne de vita sarmalele iesc cam uscate si aspre.

Frunzele de varza le-am scurs de apa in care au stat si le-am mai curatat de cotoare, foile care erau prea mici sau rupte le-am tocat. Pe fundul oalei puneti un stratconsitent de varza tocata.
Apoi incepeti sa rulati sarmale, eu am pus cam1 lingura de compozitie pe fiecare frunza.




Cel mai bine e sa asezati sarmalele in cerc peste varza tocata.
Peste fiecare strat presarati vegeta, cimbru si adaugati putin bulion, eu am pus si pasta de gogosari facuta in casa. In mijloc puteti completa cu bucati de ciolan, al meu era dezosat, il prefer asa.



Si evident ca o tineti tot asa cu aranjatul sarmalelor pana terminati. Deasupra puneti un strat generos de varza tocata, putin bulion vegeta si cimbru. Turnati apa, nu pana sus dar indeajuns incat sa nu fie nici prea putin dar nici sa nu inecati sarmalele. Va fi nevoie sa completati cu apa ( neaparat fiebinte) pe masura ce sarmalele fierb si se umfla orezul. Gustati tot timpul si mai adaugati dupa nevoie sare sau bulion sau cimbru.



E bine sa nu fie plina ochi oala pentru ca sarmalele se umfla la fiert. Eu am folosit oala cu capacitate de 8 l.
Se zice ca cele mai bune sarmale sunt cele facute in oale de lut. Eu cred ca nimic nu poate inlocui un pic de  talent si multa, multa dragoste atunci cand gatiti. Deci nu va faceti griji daca nu aveti o asemenea oala :)

O conditie esentiala pentru ca sarmalele sa iasa cum trebuie este sa le fierbeti la foc foarte mic, ale mele au fiert incetisor cam 3 ore, au iesit delicioase, fine ca textura iar varza a fost si ea extrem de moale.


Serviti-le cu mamaliguta si smantana! Nu e Craciun daca nu facem sarmale desi mai nou am auzit ca lumea "buna" merge la mall sa manance pizza de Craciun :D


Sotului meu nu-i plac decat sarmalele gatite de mine, exista oare compliment mai mare?





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu