Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 16 octombrie 2011

Zacusca de fasole

Postez cam tarziu reteta asta insa tot timpul mi-a fost "rapit" de catre David in special. Totusi eu sper sa mai gasiti gogosari la piata chiar daca afara incepe sa semene a toamna tarzie. Mi-a fost foarte greu sa-mi conving sotul sa facem zacusca de fasole. Nu pentru ca i-ar placea ci fiindca asta implica coptul gogosarilor. Iar eu nu coc gogosari :) Ii curat, ii toc dar nu ii prajesc propriuzis. Iar el era satul dupa prima tura de zacusca de vinete cand a copt un sac mare de ardei. L-am convins pana la urma, i-am spus ca facem din "doar 5 kg de ardei"


Asa ca undeva prin august am copt gogosarii, i-am tocat si i-am congelat. Apoi am avut altele de facut si n-am facut zacusca decat tarziu in septembrie. Am incercat sa creez o reteta echilibrata si iata ce-a iesit din:

1 kg ceapa
800 gr morcovi
1 kg fasole cu boabe mari
5 kg de ardei capia
700 ml ulei
1 l bulion
sare neiodata dupa gust
2 linguri boabe de piper
frunze de dafin

Prima piatra de incercare la noi a fost tocatul cepei. S-a ocupat buni de ea dar am plans amandoua. Stiam de la parinti ca atunci cand ceapa nu are destula apa ( a se citi umezeala atat in sol cat si in aer) devine extrem de iute. Dupa cum a fost anul acesta, se confirma teoria. Ceapa a fost extrem de piscacioasa. Dar zacusca merita orice sacrificiu!

Fasolea trebuie sa o pregatiti cu o zi inainte. Adica sa o puneti in apa rece la inmuiat si pe masura ce se umfla si scade apa sa mai completati.



A doua zi, inainte de a pune restul ingredientelor la foc, fierbeti fasolea in trei ape, prima data cam 15 minute aruncati apa, apoi intr-o alta apa mai fierbeti vreo 15-20 de minute si abia ultima apa , a treia o lasati sa fiarba pana la capat. Eu am ales sa fierb fasolea bine de tot dar am avut grija sa o gust si sa nu o lasa sa se zdrobeasca.

Nu puneti sare in apa ca altfel nu fierbe fasolea cum trebuie si nu se inmoaie. Nu vreti o zacusca care sa faca "crant".

Puneti toata cantitatea de ulei peste ceapa intr- cratita ( poate fi si alta decat cea in care faceti zacusca). E preferabil sa aiba fund dublu ca sa poate ceapa sa fiarba in siguranta vreo 20 de minute.



Dupa ce a fiert cele 20 de minute, adaugati si morcovii rasi pe razatoarea mare.



Mai lasati sa fiarba impreuna inca vreo 30 de minute.

Eu am mutat ceapa si morcovii intr-un vas mare de 20 de litri, am adaugat ardeii capia copti si tocati prin masina si jumatate din cantitatea de bulion. Dupa coacere a ardeilor, gogosarilor sau orice prajiti cantitatea scade las jumatate. Din 5 kg de ardei dupa curatare am ramas cu 2,5 kg. Tineti cont de asta cand pregatiti mancaruri de genul acesta.



Se lasa sa fierba cam 3 ore, adaugati cate putina sare neiodata, boabe de piper si cateva foi de dafin. Am pus si restul de bulion putin cate putin pe masura ca scadea lichidul. Amestecati continuu in zacusca ca sa nu se prinda de fund si sa se afume. Este gata cand devine lucioasa la suprafata adica uleiul s-a ridicat. Eu am gustat-o de multe ori ca sa  fiu sigura ca are sare destula si ca s-au inmuiat toate ingredientele.

In ultima jumatate de ora am pus si boabele de fasole ca sa prinda si ele din gustul de ceapa, ardei si morcovi. E bine sa gustati din nou inspre final pentru ca fasolea a fost fiarta fara sare si va absorbi o parte din sarea din restul de compozitie. S-ar putea sa mai fie nevoie de vreo lingura de sare.


Zacusca se pune fierbinte in borcane spalate uscate si sterilizate in prealabil. Cand turnati zacusca in borcan puneti lama unui cutit sub fiercare borcan ca sa nu crape.  Capsati borcanele si puneti-le invelite in paturi sa se raceasca lent . Dureaza cel putin 30 de ore ca sa se raceasca complet. Apoi fierbeti-le la bain-marie cel putin 30 de minute si din nou puneti la racire lenta in paturi.


Eu am dus un borcan mare la serviciu pentru colegii mei. Au pregatit un "brunch" ceva intre mic dejun si pranz cu de toate: sanca salam, rosii, ardei, masline, branza dar cred ca zacusca mea a vut rolul principal :) Le-a placut tare mult. Multumesc, dragi colegi pentru aprecieri!











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu