Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

marți, 28 iunie 2011

Varza a la Cluj

Prima data cand am facut varza a la Cluj, acum vreo 3 ani, nu s-a putut manca. Am ars-o atat de tare incat mi-au trebuit vreo 2 zile sa scot mirosul din bucatarie si inca vreo 3 ca sa curat cratita. Desigur lui Tomi  catelul nostru i-a placut, chiar foarte mult.

Eu credeam ca nu e mare filosofie mare cu varza asta "a la Cluj"; doar ce mare lucru e sa pui un strat de varza, unul de carne si tot asa, un pic de apa si  s-o lasi pe foc. Eu nu stiam ca atat carnea cat si varza trebuie preparate putin  pentru ca orice fel de mancare cu putina zeama si in care nu poti amesteca ca sa pastrezi straturile intacte se va arde. E inevitabil.

Asa ca de-atunci am urat ideea de varza a la Cluj pentru ca imi amintea de esecul meu culinar. Iar dupa o vreme uitasem ca exista pe lume varza a la Cluj.





Mi-am amintit dintr-o data dupa ce am vazut varza de vanzare la mini-piata din Gilau. Mini-piata pentru ca foarte rar sunt unul, maxim doi vanzatori care in general au figuri de producatori.

A fost si un prilej sa-i dau de lucru lui Buni. I-am dat sa toace 2 kg de varza. A tocat-o cat a putut ea de marunt, adica nu prea marunt :) Varza trebuie sarata si lasata sa stea putin, va lasa apa.



Mai aveti nevoie de:

carne tocata in amestec cam 500 gr
100-150 gr orez
bulion cam 200 ml
sare, piper
cimbru
2-3 foi de dafin
ulei pt calit



Preparati carnea mai intai, caliti o ceapa tocata in putin ulei- eu am folosit vreo 2 fire de ceapa verde. Cand carnea nu mai lasa apa e timpul sa puneti putin bulion, sarati si piperati dupa gust. Lasati carnea sa se inabuse si mai adaugati din cand in cand apa fierbinte. Nu uitati sa puneti si niste cimbru.




Eu am gatit carnea si orezul cam 80% apoi am tras cratita deoparte.

In alta cratita, foarte incapatoare puneti la calit varza in putin ulei. Varza este deja inmuiata de la sare o puteti stoarce putin inainte de o pune la foc.


Lasati si varza sa se caleasca la foc mic, sarati daca e nevoie si mai adaugati putin bulion si cimbru cam o lingurita cu varf.




Am calit bine varza si am lasat apa sa scada dar nu de tot. E recomandabil sa nu fie uscata de tot pentru ca urmeaza a fi data la cuptor. 

Asa ca luati o tava, picurati ulei doar cat sa nu fie uscata si puneti un prim strat de varza calita.


Urmeaza un strat de carne apoi din nou un strat de de varza. Ultimul strat, cel de deasupra e obligatoriu de varza.



Deasupra e recomandabil sa puneti sunculita sau kaiser crud si afumat care are putina grasime. Eu nu aveam in casa si am pus niste slaninuta prajita.

Tava se pune in cuptorul incins si se lasa pana cand varza de deasupra e putin mai uscata si aurie. Daca ati lasat putin lichid in varza deja calita acesta se va avapora la cuptor. Eu am lasat tava cam 45 de minute la cuptor dar e bine sa verificati din cand in cand.


E un fel foarte bun si gustos cu smantana. Si, desi e practic aproape aceeasi chestie ca si sarmale gustul e putin diferit, tocmai datorita modalitatii diferite de preparare termica.

Este un fel de mancare de iarna, de anotimp ploios sau geros insa privind la "vara" de afara cu 13 grade la Cluj va recomand din tot sufletul o varza aburinda " a la Cluj"!

















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu