Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

vineri, 24 iunie 2011

Dulceata de capsuni cu mere

Este prima data cand fac o astfel de dulceata, anul trecut am ratat capsunile si am inceput cu dulceata de visine. Anul acesta am mai prins sezonul capsunilor. Cum era prima mea dulceata de capsuni am cautat informatii despre cum se face o astfel de dulceata . Intamplator rasfoind retete si reviste culinare am dat peste reclame la gelifianti de dulceata si acolo scria ca de exemplu capsunile nu prea contin pectina, o polizaharida care "leaga" dulceata. Desigur, cu foarte mult zahar si fiarta indelung se va lega insa e recomandabil sa combini capsunile cu alte fructe bogate in pectina. Astfel de fructe sunt chiar merele. Dulceata mea si-a pastrat insa aroma intensa de capsuni.




Sa incepem, asadar: capsunile nu trebuie sa arate ca de expozitie, eu am optat pentru unele foarte coapte si micute. Merele e bine sa fie dulci.

Iata cantitatile folosite de mine:

3 kg capsuni
2 kg de mere
4 kg zahar
zeama de la 2 lamai

Capsunile le-am curat de codite si le-am spalat. In general la capsuni se recomanda sa le tineti macar o jumatate de ora in apa cu var- var stins evident ca sa se intareasca si sa nu se zdrobeasca la fierbere. Eu nu am facut asta si au mai ramas bucati de fruct in dulceata. Nu e nevoie sa le tineti nici in apa, ci doar sa le clatiti bine si sa le scurgeti. Va recomand sa radeti merele curatate de coaja pe razatoarea mare, vor fierbe mai usor.

Puneti merele in vasul de dulceata si amestecati-le cu 2 kg de zahar si cu zeama de la o lamaie, le puteti lasa macar o ora amestecand din cand in cand sa se topeasca zaharul. Vor lasa o cantitate mare de zeama.



Luati un al doilea vas si  procedati la fel cu capsunile- eu le-am taiat bucatele, amestecandu-le cu zahar si zeama de la o lamaie. Lamaia va ajuta la pastrarea culorii capsunilor.


Dupa ce au stat o vreme se pun merele la fiert. Vasul de dulceata trebuie sa fie un vas larg, o cratita care are suprafata mare de evaporare si in care puteti amesteca usor cu o lingura mare de lemn.  Noi avem o cratita de 20 de l. Destul de mare! Dulceata se face la foc mic, eu aprind 2 ochiuri la aragaz de obicei.

E bine ca merele sa se caleasca o vreme singure; sa se inabuse inainte de a pune capsunile dar nu e obligatoriu.



Trebuie sa amestecati in dulceata aproape tot timpul, dulceata mea a fiert aproape 2 ore jumate ( fierbere efectiva). In dulceata NU se pune apa. Cand fierbe, dulceata face spuma, spuma aceea trebuie indepartata pentru ca poate duce la zaharisire. Daca observati ca exista depuneri de zahar pe peretii vasului in care fierbe dulceata stergeti-i cu o carpa inmuiata in apa rece. Ca sa fiti siguri ca s-a legat siropul va puteti uita la felul in care picura siropul de pe lingura, daca picura mai greu inseamna ca e gata. Sau putem face un test mai bun: luam o lingurita de compozitie o punem pe o farfuriora la rece, in frigider si o lasam cateva minute. Daca s-a inchegat bine, dulceata este gata.

Cat despre borcanele de dulceata exista si aici cateva reguli,  ele trebuie spalate bine, lasate sa se usuce. se dau la cuptor si se lasa cam 10-15 minute sa se incinga, asa obtineti borcane sterilizate. Atentie, focul la cuptor se aprinde in momentul in care punem si borcanele.Borcanele fierbinti se lasa apoi la racit.

Dulceata se pune in borcane destul de fierbinte, eu am lasat-o doar cateva minute. Pentru a evita spargerea borcanelor puneti-le pe lama unui cutit sau pe o carpa uda si rece. Va absorbi caldura mare in locul borcanului. Eu am reusit sa umplu cu dulceata 15 borcane de 400 gr. Din fericire a mai ramas putina ca sa o mancam pe loc imediat dupa ce s-a racit.


Borcanele fierbinti se inchid cu capacul si se pun la racit invelite in paturi. Este procedeul de dunst  ( sterilizare) uscat. In medie dureaza cam 2 zile racirea asta lenta. Dupa racire borcanele se pun intr-un vas cu apa- e bun cel de dulceata- la temperatura camerei, se acopera cu prosoape  si se lasa sa fiarba cam o ora din momentul in care incepe fierberea apei. Din nou se pun borcanele fierbinti in paturi si se lasa vreo 2 zile invelite bine. Dupa racire se pot pune in camara, la loc racoros si uscat.

In felul asta puteti fi siguri ca veti avea dulceata bine pastrata timp de un an sau chiar doi daca nu sunteti foarte pofticiosi. Noi am avem dulceata de visine de anul trecut, are deja 11 luni de conservare si e perfecta.

Spor la dulceturi!








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu