Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

joi, 23 iunie 2011

Cozonaci cu rahat si stafide

Cozonaci ca aceia facuti de mama n-am mai mancat niciodata, din pacate ea nu mai face demult asa ceva, asa ca a trebuit sa-mi gasesc propria reteta si propriul drum intr-ale cozonacilor. Si cine sa stie mai bine sa faca niste cozonaci deliciosi decat marea Doamna a bucatariei romanesti: Sanda Marin?!. Nu cred ca exista prea multa lumea care sa nu fi auzit de Sanda Marin. Si intr-adevar am facut bine sa ma incred in acesta doamna remarcabila, cozonacii au fost fara cusur.




N-am avut prea multa faina la indemna asa ca nici framantatul nu a fost foarte obositor. Aveti nevoie de:

800 g faina
coaja de lamaie
50 gr drojdie proaspata sau 2 pliculete de drojdie uscata
vreo 350 ml lapte
3 albusuri
5 galbenusuri
250 gr zahar
200 gr unt topit
2 linguri ulei

Daca aveti drojdie proaspata trebuie inmuiata si zdrobita impreuna cu o lingura de zahar in cateva linguri de lapte caldut, pana in 50 ml. Se  acopera si se lasa la cald sa se umfle. Daca aveti drojdie uscata e bine sa cititi instructiunile de pe plic si sa adaptati cantitatea in functie  de faina de care dispuneti. Eu am folosit drojdie uscata.



Este foarte important ca ingredientele sa fie la temperatura camerei.

Amestecati faina cu coaja de lamaie, adaugati pe rand drojdia, albusurile batute, galbenusurile frecate cu un praf de sare si o parte din zahar.





Se adauga apoi putin cate putin restul de zahar dizolvat in  laptele caldut.


E important sa cuprindeti bine toata faina si sa framantati bine ca sa se dizove. Aluatul trebuie sa fie destul de moale, daca e prea vartos e sigur ca nu se va omogeniza bine faina.



Grasimea se pune intodeauna la sfarsit. Untul se topeste si se pune caldut in aluat putin cate putin , aluatul se framanta bine cu ambele maini ca sa absoaba bine toate grasimea. Veti sti  ca este destul grasime adica unt si ulei atunci cand aluatul nu se mai lipeste de maini. Ar trebui framantat macar o jumatate de ora, daca aveti masina de facut paine o puneti pune la treaba, daca nu, e timpul sa va suflecati mainile si sa consumati multe calorii.
Apoi, pudrati aluatul bine pe toate partile cu faina si acoperiti-l cu un stergar. Puneti-l la dospit la loc cald ferit de curenti de aer.


Se lasa sa stea vreo doua ceasuri, veti vedea, va creste foarte mult. Eu am planuit din cantitatea asta sa fac 3 cozonacei si am avut dreptate, atatia mi-au si iesit.

Impartiti aluatul in 3 si intindeti prima foaie. Ar fi bine sa va ungeti mainile cu ulei pentru ca aluatul e lipicios. Eu am uns fiecare foaie de aluat intinsa cu albus batut ca sa se lipeasca mai bine umplutura.



Rahatul se taie bucatele si se mai pudreaza cu zahar pudra daca este prea lipicios. Stafidele se aleg si se pun cateva minute in apa clocotita, se scrug de apa si se sterg bine. E bine sa pregatiti umplutura in timp ce dospeste aluatul.




Se pune umplutura pe fiecare foaie iar apoi se ruleaza frumos cozonacii. Dupa cum vedeti in imagini am lasat o latura a aluatului mai libera ca sa fie partea superioara a cozonacului.



Fiecare cozonac rulat se pune in tava unsa cu unt sau cu untura si se mai lasa la dospit cel putin o jumatate de ora. Inainte de a-i pune la cuptor, cozonacii se ung cu ou batut cu cateva linguri de lapte.


Incingeti bine cuptorul inainte de a pune cozonacii, focul trebuie sa fie mediu spre mic, cozonacii trebuie sa stea macar 50 de minute daca nu o ora la cuptor pana prin o culoare maro inchis spre negru. In orice caz mirosul de cozonac la cuptor bate orice parfum :)


E bine sa-i taiati abia cand s-au racit complet si trebuie sa-i pastrati la racoare, de preferinta intr-o pivnita.


Au fost atat de buni incat cred ca voi repeta experienta foarte curand!















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu