Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

marți, 16 august 2011

Gomboti (galuste) cu prune

Nu-mi aduc aminte sa fi mancat de multe ori gomboti cu prune in copilarie desi sunt traditionali in Ardeal in comunitatile unguresti si sasesti. Iar eu am crescut intr-o astfel de comunitate insa nu au fost la mare cautare la noi in familie.




Se pare ca reteta vine din vechiul Imperiu Austro-Ungar si a fost cu mare drag adoptata de romani. Desigur ca exista deja foarte multe variante de retete insa pentru sotul meu care a crescut in "republica gombotilor" dupa cum singur spune- adica intr-o familie in care vara se produceau gomboti in cantitati industriale nu exista decat cei traditionali facuti cu cartofi, faina si putin unt.

Prima data cand am facut eu gomboti aveau gust prea de cartof, i-a mancat saracul sot- probabil cu noduri.  Asta era acum vreo 3 ani, de atunci n-am mai indraznit sa fac, motivand ca nu am o reteta indeajuns de buna. Asa ca l-am pus sa caute o reteta pe care am adaptat-o dupa cum am simtit eu aluatul la mana.

Iata cum am adaptat cantitatile:

1 kg de cartofi
1/2 kg prune
350 g faina
1 praf de sare
50-60 g unt
100 g pesmet
1 lingurita unt pt prajit pesmetul
2 lingurite scortisoara
2-3 linguri de zahar




Cartofii, e bine sa-i pregatiti  de dimineata. Pana se racesc puteti face curat sau gati altceva sau pur si simplu sa va relaxati.

Asadar cartofii ( eu am pus 1 kg si vreo 100 de g) i-am curatat de coaja, i-am spalat,  i-am taiat cubulete si i-am fiert. Am facut din cartofii fierbinti un piure. Puteti folosi mixerul, ar fi calea cea mai usoara. Piureul trebuie lasat sa se raceasca complet inainte de a-l folosi


Tot din vreme ar fi bine sa pregatit pesmetul. Puneti o lingurita de unt intr-o tigaie si apoi  turnati pesmetul, amestecati-l bine ca sa se rumeneasca uniform. Atentie, se arde destul de usor!



Pesmetul, odata racit se amesteca cu cateva linguri de zahar si cu scortisoara.

Daca s-au racit cartofii amestecati-i cu faina si apoi puneti din cantitatea de unt putin cate putin, aluatul trebuie sa fie destul de moale insa nu lipicios. Daca lipeste mai puneti o lingura sau doua de faina.




E momentul sa pregatiti prunele. Prima experienta cu gombotii de anul asta a fost una cu prune grecesti care erau cam acrisoare. Asta nu a fost o problema, problema a fost ca erau uriase asa ca am folosit cate o jumate per gombot. Prunele pentru gomboti sunt acelea mai matuntele si mai lunguiete. Le scoateti samburele puneti putin zahar la mijlocul prunei si folositi cate o pruna intreaga pentru fiecare gombot.


La a doua tura de gomboti am gasit prune dintr-acestea adevarate, speciale pentru gomboti, romanesti si nu grecesti.

Din aluatul asta minunat pe care l-ati pregatit luati jumatate si intindeti o foaie de vreo 8-9 mm si taiati patrate cu dimensiunea de vreo 4 cm-latura. La margine aluatului am ramas cu triunghiuri si le-am folosit si pe acelea. Continuati pana epuizati aluatul.


Plasati pruna in mijlocul patratelului de aluat si modelati o mingiuta. Mingiutele astea trebuie fierte bine. Se pun abia cand apa fierbe bine de tot, se fierb la foc mic ca sa nu se desfaca. Veti sti ca sunt fierte cand se ridica la suprafata


Puneti gombotii la scurs un minut.


Apoi tavaliti-i prin pesmet.


Si gata gombotii! Se servesc calzi.


Puteti sa-i serviti cu smantana daca doriti sau nu, noi de obicei pastram pesmet aromat cu scotisoara si mai turnam peste gomboti. Iata cum arata taiat in jumatate.


Sper sa va foloseasca reteta, mai ales ca se gasesc fructe din belsug la piata. Pofta buna!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu