Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

miercuri, 27 iulie 2011

Lasagna

Iar a trecut o saptamana si nu am postat nimic. Si nu am fost nici lenesa: am gatit, am muncit, m-am ocupat de pitic si da, am facut si poze pentru blog. Pur si simplu n-am mai gasit timp de postat. Mi-a fost dor de blog si de "povestit" retete.

Prima data am auzit de lasagna prin filmele americane cand eram copil si nu prea m-a interesat ce inseamna. Mai tarziu am aflat ca e  un fel de mancare cu paste si carne tocata. De cand cu blogul ma intereseaza cumplit de tare pastele si mi-am zis ca nu se poate fara lasagna. Deci a fost chiar prima data cand am gatit lasagna. Am intrebat in dreapta si-n stanga, m-am interesat si am ajuns la concluzia ca merita sa adaptez reteta  pentru tava mea, cuptorul meu si gusturile noastre.



Nu e foarte complicat de facut lasagna insa dureaza destul de mult pregatirea

Umplutura se face din:

1 kg de carne tocata ( a mea a fost amestec porc cu vita)          
2-3 cepe mari tocate marunt
400 ml bulion
200 ml supa pui
sare, piper dupa gust
busuioc si rozmarin cam o jumatate de lingura din fiecare
cateva linguri de ulei




 Iata cat de usor se pregateste umplutura: caliti ceapa in cateva linguri de ulei, adaugati carnea, amestecati si apoi turnati cate putin bulion alternativ cu supa de pui. Adaugati sare, piper, busuioc si rozmarin dupa gust si amestecati bine. Lasati sa fiarba sosul acesta cu carne cam 20-30 de minute bune. Ca sa stiti, sosul acesta cu carne trebuie ramana foarte zemos, sa curga bine.




Sosul Bechamel- caci avem nevoie si de el- se face din unt faina si lapte. De asta mi-a fost teama intotdeauna: sa nu faca cocoloase , sa fie bine fiert, sa nu fie prea "lung" sau prea "uscat".

Iata cum l-am pregatit eu:

4-5 linguri de faina
75 gr unt
500 ml lapte

Puneti untul la topit la foc mic. Dupa ce s-a topit eu iau cratita de pe foc si inglobez cate putin faina in ploaie in alternanta cu cate putin lapte. Abia dupa ce le-am inglobat pun iar cratita pe foc sa fiarba. Bineinteles ca acest proces are loc la foc  foarte mic iar eu amestec sosul neobosita cu un tel. Sosul incepe sa se ingroase rapid, eu nu il fac foarte gros insa sa stiti ca trebuie sa fiarba macar 2 minute ca sa nu fie crud.





Daca ati terminat si cu etapa asta inseamna ca va apropiati vertiginos de momentul asamblarii umpluturii, sosului, branzei si pastelor. Si apropo de paste va recomand unele de calitate: eu am folosit Panzani. Nu trebuie fierte inainte si se coc bine.



Si pentru ca e o lasagna romaneasca sa zicem, am folosit cascaval Raraul cam 300 gr deci o branza romaneasca merge de minune.

Am folosit o tava mare, mult prea mare. As zice ca pentru lasagna merge mai degraba o tava mai mica si foarte inalta ca sa faceti mai multe straturi. Tava mea dreptunghiulara e inalta insa dimensiunile sunt de 40x 20 cm.

Tava trebuie unsa cu ulei si apoi asezat un prim rand de paste. Nu se potriveau perfect asa ca mi-am pus sotul se le rupa frumos.


Puneti apoi un strat de umplutura, apoi cateva linguri de sos alb, intindeti frumos, sosul se va colora de la bulion dar nu are importanta. Apoi radeti cascaval deasupra sau orice branza mai sarata aveti in casa.




Treceti apoi la urmatorul strat in aceeasi ordine: paste, sos cu carne, sos bechamel, branza. Ultimul strat trebuie sa-l formati din paste, sos Bechamel si branza. Eu am adaugat cateva linguri de supa ca sa fiarba si stratul de sus.




In cazul meu a fost cu peripetii pregatirea. Dupa ce am asezat totul in tava, ne-am dat seama ca nu mai este gaz in butelie. Asa ca a mai asteptat tava mea vreo 45 de minute pana s-au dus baietii sa schimbe butelia. Va recomand sa nu faceti ca mine. Cand am pus totul la cuptor pastele de sus se inmuiasera un pic si lasagna mea  n-a iesit complet neteda de la cuptor adica s-a ondulat putin stratul de sus.

Dati la cuptor la foc mediu cam o ora. Verificati din cand in cand sa vedeti daca s-a rumenit. Nu va speriati, compozitia va fierbe mult si bine, va clocoti, se va umfla, important e sa aveti o tava foarte inalta ca sa nu curga sos in cuptor. Cand am scos tava parca mai ramasese putina zeama  insa dupa ce s-a racit complet n-a mai ramas nimic ceea ce inseamna ca pastele au absorbit surplusul de lichid.





Si lui David i-au placut...pastele crude ramase in cutie. Lui ii plac pastele crude. Si mie imi placeau taieteii de casa cruzi cand eram mica.

Cat despre felul de mancare pregatiti de mine, ca de obicei David nici n-a vrut sa guste: am incercat o data, de doua ori, de 10 ori, de fiecare data cand mancam lasagna. Si da i-a placut cand mai ramasese doar putin in tava. Atunci a papat si el. Tot e ceva, nu? O mica victorie asupra gusturilor restrictive ale lui David :)

Pofta buna!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu