Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 27 noiembrie 2011

Ciorba de vacuta cu leustean

Aceasta este ciorba mea preferata, nu o gatesc foarte des pentru ca mi-e greu sa astept 3 ore doar pana fierbe carnita. Cam atat trebuie daca nu folositi o oala sub presiune. Oricum, chiar daca nu aveti asa ceva, merita efortul. E nemaipomenita!




Pentru o oala de aprox 8 litri deci vreo 7 l de ciorba aveti nevoie de 

4 morcovi mari
1 bucata mare de telina
1 ardei sau pasta de ardei sau gogosar
vreo 200 g de conopida
300 g carne de vaca sau manzat
1-2 dovlecei
150-200 g macaroane
150 ml bulion
sare sau vegeta
leustean

Iata cum fac eu de obicei: fierb carnea separat: am grija sa indepartez spuma deoarece carnea de vita face multa spuma la fierbere. O fierb cu foarte putina sare si mai completez cu apa fierbinte la nevoie. Din cand in cand scot cate un polonic sau doua de zeama si strecor lichidul in alt vas. Imi va folosi ca baza pentru ciorba propriuzisa. Abia dupa ce a fiert carnea cel putin o ora pun ciorba la foc separat si pun din zeama  in care a fiert carnea. Nu e obligatoriu sa faceti ca mine, puteti pune legumele peste carne si sa continuati gatirea dar trebuie sa va asigurati ca e zeama limpede adica fierbeti-o la foc mic si spumati incontinuu.



Morcovii se taie cubulete, la fel si telina, ceapa lasati-o intrega si indepartati-o dupa ce a fiert.


Dovlecelul se curata si se taie cubulete iar macaroanele se rup in bucati de 3-4 cm.


Conopida se desface in buchetele; a mea era congelata (imi ramasese o portie mica de cand am pus muraturile) ; am pastrat-o in congelator invelita in folie alimentara. 


Morcovii, ceapa si telina se pun la fiert separat de carne dar cum ziceam mai sus se aduga treptat din zeama in care a fiert carnea. Mai adaugati ardei, de preferinta rosu taiat marunt. Eu am folosit din conserva mea de pasta de gogosar la care am muncit in toamna- o gasiti pe blog la sectiunea Conserve. Am pus cam 2 linguri din aceasta pasta. Se sareaza pe parcurs, se pune sare dupa gust.


Conopida se fierbe separat in apa cu sare si apoi se raceste brusc in apa rece.Se adauga scursa de apa in ciorba abia la sfarsit, fiind deja bine fiarta.


Si macaroanele se fierb separat, se clatesc si se scurg bine, se pun tot la final.

Dupa ce morcovii, ceapa si telina au fiert se adauga carnea si ea fiarta impreuna cu restul de zeama de carne strecurata. Se adauga bulionul si dovleceii.



Dovleceii ar trebui sa fie fierti in cam 15 minute, apoi puteti adauga restul de ingrediente fierte: conopida si pastele. E cazul sa mai gustati pentru ca noile ingrediente vor mai absorbi din sarea din ciorba, daca nu e destul de sarata mai puneti putina sare, amestecati ciorba si mai lasati un minut la foc.



Puneti leusteanul si inchideti aragazul. Acoperiti si lasati zece minute macar sa stea asa.


Se serveste calda ca orice ciorba. Eu o recomand cu caldura  iarna, e extrem de hranitoare, mai ales pentru copii deoarece carnea de vita are un continut ridicat de fiert. 
Intotdeauna spun mai in gluma mai in serios ca am confirmarea unei mancari bine facute atunci cand lui David ii place. Si credeti-ma pe cuvant, David e mai mult decat un copil mofturos, conditia lui implica perioade de tulburari alimentare. Din ciobita asta David a papat portii egale cu cele de adult. Asa da copil!














Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu