Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

joi, 26 decembrie 2013

Amandina

Amadina a fost mereu una dintre prajiturile mele preferate. In copilarie comandam la cofetarie amandina sau savarina. Iar pe atunci, in anii 80, ai copilariei mele, prajiturile de cofetarie inca mai aveau gust. Incercand sa ma documentez pentru o reteta, am fost si la cofetarie, unde am gasit o "Ora X" adica un fel de amandina fara crema, doar insiropata si glazurata. Din pacate jumatate era fada iar cealalta jumatate avea un iz ciudat, de vechi , probabil.

Asa ca m-am lecuit de a ma documenta in cofetarii. Dragelor, care sunteti mamici, mai bine faceti in casa un chec sau o placinta cu mere si alte dulciuri simple cum a fi papanasii decat sa mergeti cu piticii la cofetarie.

Inainte de orice sarbatoare, planific meniul din vreme, inclusiv orarul de gatit. E relativ normal daca ai un job full time si cel putin un copil acasa plus multe, multe altele de facut :)
Asa ca  fac planul si scriu lista de cumparaturi. Sotul meu este cel care face cumparaturile si cunoaste cele mai potrivite locuri pentru a cumpara cele mai bune produse.



Asa ca mi-am respectat planul si amandina am facut-o cu doua- trei zile inainte de Craciun. Fiind insiropata, se pastreaza bine la frigider. Blatul l-am facut intr-o tava de 22 x 28 cm,  unsa cu unt si tapetata cu faina.

E usor de facut:

6 oua
6 linguri de faina
10 linguri de zahar
4 linguri de ulei
3 linguri de cacao
1 lingura de esenta de vanilie
1 lingurita de praf de copt
1/4 lingurita de sare



Ouale trebuie sa fie la temperatura camerei. Se separa albusurile de galbenusuri. Puneti albusurile intr-un bol incapator, va trebui sa le bateti iar apoi sa adaugati acolo celelalte ingrediente. 


Albusurile se bat spuma iar cand spuma incepe sa se tina pe tel sau pe paletele mixerului incepeti sa adaugati zaharul in doua transe. Veti obtine o spuma densa si tare. Galbenusurile se freca cu ulei si se adauga in doua transe in bezea. In momentul in care adaugati galbenusurile, renuntati la mixer sau le tel. Folositi o spatula sau o lingura de lemn si amestecati usor de jos in sus pentru a incorpora galbenusurile. E important sa nu scoateti aerul afara din spuma.


Faina se amesteca cu sarea si praful de copt si cu praful de cacao si se adauga in trei transe in bezea. Se amesteca dupa aceeasi tehnica.


Mai puneti si o lingura de esenta de vanilie. Rezultatul e acesta:


Se da la cuptor 30-35 de minute. Ar fi bine sa nu zgaltaiti compozitia, eu am si trantit usa la cuptor si parca putin s-a lasat. In orice caz nu deschideti usa cuptorului 20-25 de minute ca altfel se lasa sigur. Focul trebuie sa fie mediu. Adica nu mai mult de 180 de grade C. Prajitura e coapta atunci cand intepand-o cu o scobitoare, scoateti scobitoarea curata din blat.

Si mai ales nu folositi o tava noua  ca are tendinta de a parli prajitura. Eu am facut asta si mi-a parlit-o putin pe fund. Dar asta nu a afectat gustul/


Intr-o bucatarie se pot intampla multe si in majoritatea cazurilor, micile greseli nu-s atata de grave si se pot indrepta :)

Mai apoi dupa ce se raceste blatul de tot se taia in doua - in sectiune longitudinala-pentru a va trebui umplut cu crema.

Apoi se poate face siropul. Va trebuie macar 500 ml de sirop si aici aveti multe variante. Faceti doua plicuri de capuccino si adaugati zahar si rom la final. Eu n-am vrut gust de rom si am facut un ness diluat si ceva mai amar. Puteti carameliza 200 g de zahar la foc mic si stinge cu apa iar mai apoi puneti  esenta de rom. Pentru orice varianta optati, siropul sa fie rece cand il turnati pe prajitura. Si cum ziceam, daca va place sa fie foarte umeda, sa simtiti bine siropul faceti mai mult de 500 ml.

 

Eu fac crema inainte de a insiropa blatul.

Pentru crema va trebuie.

150g margarina Rama pentru prajituri
150 g mascapone
1 lingura esenta de vanilie
150-200 g zahar pudra
2 linguri de cacao

Margarina si mascarpone trebuie sa fie ambele la temperatura camerei. Diferenta de temperatura dintre ele ar putea de asemenea sa taie crema.
Mai intai se freaca foarte bine margarina cu zaharul pana se inmoaie de tot. Apoi se adauga in doua transe si mascapone. Se amesteca bine sa nu ramana nici  urma de zahar. Apoi se pune si cacao si se amesteca sa se dizolve bine.







Se da crema obtinuta la frigider ( aici nu am facut poza). Intre timp se insiropeaza jumatatile de blat. Folositi lingurita si turnati pe toata suprafata celor doua jumatati de prajitura. Pe margini e usor de insiropat daca aveti o pensula de bucatarie.
 Apoi se intinde crema pe baza prajiturii se pune cealalta jumate de blat deasupra si se da la frigider 4 ore, cel putin. Eu am lasat-o peste noapte iar a doua ziua am taiat prajitura cuburi. Cuburile se indeparteaza usor cu cutitul unele de celelalte pentru ca fiecare trebuie glazurate independent.


Nici la glazura nu am facut poze dar e simplu de tot :)

160 g ciocolata cu continut ridicat de cacao ( eu am facut amestec intre cea cu 55 % si niste Primola cu lapte
70 ml frisca lichida 

Ciocalata se rupe bucatele si se pune cu frisca intr-un bol termorezistent deasupra unui vas in care fierbe apa. La bain-marie adica, sa se topeasca. Eu am incalcat regula, am pus-o pe aragaz, direct pe foc mic de tot si am amestecat continuu pana s-a topit ciocolata. Apoi am glazurat fiecare cub cu aproximativ doua linguri de glazura. 


Am pus-o din nou la frigider si am lasat-o pana s-a intarit bine glazura. De-abia apoi am batut niste frisca si am ornat fiecare prajiturica.


E un deliciu, pur si simplu!


Iar pe fundal se vede si tortul buturuga. Cel de aici


Sa aveti spor  in bucatarie!
Mancarea buna, gatita in casa e cu siguranta o mare dovada de dragoste pentru familia si copiii vostri. 

Noi suntem stapanele bucatariilor si ale inimilor lor.





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu