Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 2 martie 2014

Pogacele cu jumari

N-am mai mancat pogacele de cand eram copil si le pregatea mama  iar bucataria de acasa se umplea de mirosul de sarat si rumen. Pogacelele sunt un aperitiv din zona Ardealului care se poate servi cald sau rece si este o reteta de origine maghiara. Nu cunosc mai multe despre istoria produsului insa acolo unde se taie porcul in Ardeal, se pregatesc si aceste pogacele. Si cum parintii mei taiau 2 porci pe an, pogacelele erau la loc de cinste.

Am regasit reteta in celebra "Carte de bucate" a Silviei Jurcovan. Si cum distinsa doamna era turdeanca, am fost convinsa ca va fi o reteta grozava.

Eu am facut o jumatate de portie si mi-au iesit cam 50 de pogacele.



Iata si ingredientele:

375 g de faina +2 linguri de faina
250 g jumari
20 g drojdie proaspata a temperatura camerei
1 lingurita de zahar
15 ml ulei
50 g unt topit si caldut
250 ml lapte caldut
1/2 lingurita sare
1/2 lingurita chimen macinat
1/4 lingurita piper
1 lingurita otet
1 galbenus de ou

Pentru uns pogacelele:
2 galbenusuri
2 linguri de lapte

Jumarile se toaca prin masina de tocat carne. Pasta obtinuta se lasa apoi la temperatura camerei sa se incalzeasca.


Drojdia se freaca cu zaharul pana se lichefiaza si apoi se adauga lapte cutit cate putin (70 ml din cantitatea totala) si 2 linguri de faina si se face o pasta. Vasul se acopera cu un stergar si se lasa cam 20 de minute in loc caldut, ferit de curenti de aer sa creasca.


Faina se amesteca cu sarea, piperul si chimenul. Pentru framantat eu folosesc robotul meu special.


Peste drojdia deja dospita se toarna restul de lapte caldut amestecat cu galbenus, otet, unt topit caldut si ulei. Zeama obtinuta se toarna in 3 transe peste faina si se framanta. Daca framantati cu mana, sunt suficiente 10 minute de framantare ( aluatul trebuie se se desprinda de pe peretii vasului).



Aluatul arata cam asa.


Se lasa la fel la cald acoperit cu un servet sa creasca pana isi dubleaza volumul.


Pe suprafata de lucru unsa cu ulei intindeti o foaie de 5 mm si ungeti-o cu jumatate din pasta de jumari.


Urmeaza impachetarea. Pe latura mai lunga aduceti fiecare jumatate pana la mijlocul foii si apoi impachetati inca o data pe lat. Inveliti aluatul in folie alimentara si lasati-l 20 de minute la frigider. Intindeti din nou cu sucitorul o foaie, ungeti-o cu restul de jumari si impachetati invers dupa acelasi procedeu. Se mai lasa la rece inca 20 de minute.

Se intinde o foaie, in reteta scria ca trebuie sa fie de 1,5 cm grosime. Eu cred ca am intins-o cam de 1 cm. Cu marginea unui pahar inmuiata in faina, am decupat cerculete de aluat pe care le-am pus in tava unsa cu unt si le-am mai lasat sa creasca 10 minute.


Ele se ung cu galbenus de ou si se cresteaza cu cutitul ca sa obtineti un fel de grilaj.


Se dau la cuptor la foc mediu. In principiu in primele 10 minute focul ar trebui sa fie putin mare si apoi se reduce putin. Nu se deschide cuptorul in primele 25 de minute. La pima tava, coptul a durat 45 de minute, urmatoarele de-abia 40. Pentru resturile de aluat, ele ar trebui supapuse si decupate direct pogacelele. Asta ca sa ramana la fel de pufoase, zice reteta, insa eu am mai intins 2 foi si tot pufoase au ramas.

Pofta buna! Sa-mi spuneti cum au iesit ! :)




























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu