Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

sâmbătă, 4 februarie 2012

Gulyas leves (Supa gulas)

In sfarsit, o reteta speciala pe care o dedic Alexandrei mele de la Bucuresti care a asteptat rabdatoare cam o luna jumate pentru reteta asta.Dar o asigur ca a meritat asteptarea :)



Pentru a fi sigura ca folosesc in mare parte o reteta traditionala ungureasca mi-am pus sotul sa caute mai intai;  si a gasit, o reteta intr-o carte de bucate in limba maghiara, mostenire de familie. Si uite-asa l-am facut traducator de retete culinare.
Am avut de optat intre reteta care urmeaza pe blog si Erdely Gulyasleves care e o varianta mai nesanatoasa si ardeleneasca cu slaninuta afumata. Va scutesc de multe grasimi de data asta :D

 Eu am gatit ca pentru un regiment in oala de 8 l. Urmeaza ca voi sa adaptati cantitatile.

500 g carne de porc
1 kg de cartofi -taiati cubulete
2 cepe medii sau una mare
3 lingurite boia dulce
3 linguri pasta de ardei sau gogosar
200 g cus-cus
3 lingurite chimen macinat
sare sau vegeta
2-3 linguri de ulei







Ceapa tocata marunt se caleste in cateva linguri de ulei pana devine translucida, adaugati mai apoi pasta de ardei si putina boia, atentie mai ales la boia sa nu o ardeti pentru ca devine amara.



 Puneti carnita de porc taiata cubulete (eu as fi pus pulpa dar n-am mai gasit decat cotlet :D) si amestecati bine. Adaugati si cate putina apa cat sa se inabuse carnea. Apa sa fie calda ca sa nu oprim fierberea. 
Eu am tot adaugat apa pana am acoperit carnita si am lasat-o asa cam jumatate de ora ( tot completand cu apa cand scadea lichidul ). Neaparat sa puneti un capac peste oala sa fiarba repede - dar la foc mic.



Apoi completati cu apa fierbinte -cantitatea depinde de cata supa vreti sa faceti-eu am pus cativa litri, am adaugat vegeta, putina boia si am lasat pana a fiert bine carnea. 

Cand carnea s-a inmuiat, am adaugat cartofii. Acesta a fost si momentul in care am adaugat chimen, mai intai o lingurita si ulterior restul cantitatii specificate in reteta. Eu am pus dupa gust, va recomand sa faceti la fel.


Intre timp sa fierbeti separat pastele, sa le scurgeti de apa si sa le clatiti bine. In reteta originala se foloseste "tarhonya" niste paste traditionale unguresti facute din apa, faina si oua. Seamana destul de bine cu  boabele mai mari de cus-cus, aluatul se rade in general pe razatoare si ies niste paste destul de mici. Eu m-am multumit cu cus-cus pe care l-am adaugat in supa la final, gata fiert apoi am mai gustat supa si am mai potrivit de sare.


E absolut minunata si hranitoare pe timp de iarna.



Merita incercat, mai ales daca va place aroma de chimen.
Sa aveti spor in toate dar mai ales in bucatarie!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu