Pentru cei care iubesc gatitul

Pentru cei care iubesc gatitul

duminică, 2 februarie 2014

Papanasi din branza de vaci (fierti)

Pe cand nu stiam sa fac aproape nimic dulce,  reuseam sa fac papanasi pentru David bebelus, dupa varsta de 1 an. Nu am o reteta fixa... pentru ca depinde mult de branza de vaci. Nimeni nu spune asta, insa cantitatea de faina in cazul papanasilor prajiti si a celei de faina si gris in cazul celor fierti, depinde foarte mult de tipul de branza de vaci pe care il aveti. Daca branza e ca cea de la Napolact, mai uscata si grunjoasa, cantitatile de faina/gris vor fi mai mici. Daca e o branza mai fina si mai moale, atunci e nevoie de mai mult ca se se lege si sa nu fie prea moale.


Papanasii acestia i-am facut cu mari sacrificii si cu mare ajutor. De fiecare data cand e vorba de pesmet prajit;  pentru papanasi  sau derelye , sotul meu este cel care prajeste pesmetul in putin ulei. Pesmetul ideal este cel facut in casa din paine uscata, nu cel fin si alb din magazine. Totusi, la Oncos puteti gasi pesmet adevarat (asta e un pont pentru clujeni). Cand David era bebelus foloseam pesmetul crud, neprajit adica.

Si va pomeneam de sacrificiu...Sacrificiul se refera la faptul ca m-a doborat un guturai teribil. Dar cu ajutor si stranutand cu precautie in batista :)) am facut si papanasii.

Asadar, daca aveti branza mai moale, e nevoie pentru compozitie de:

500 g branza de vaci
100 g faina
150 g gris
100 g zahar ( puteti elimina zaharul daca reteta e pentru bebelusi)
coaja rasa de lamaie
1 ou mare sau 2 oua mici intregi

Pentru pudrat:

400 g pesmet
4-5 linguri de ulei
scortisoara dupa gust

Poze n-am facut prea multe din motiv de guturai :)))
Se pune branza laolalta cu zaharul, oul, faina, grisul, coaja de lamaie. 


Daca nu sunteti prea sigura de cantitatile necesare, adaugati faina si grisul in transe. Ar trebui sa puteti modela bilute. Eu l-am lasat mai moale pentru ca nu am vrut sa fac papanasii clasici, inele si bilute, ci doar bilute. Le-am modelat cu putina faina ca sa nu se lipeasca.

Dar va asigur ca stiu sa fac si papanasi prajiti sau fierti, clasici, am o fotografie de acum vreo 4 ani de pe vremea cand invatam intens  sa pregatesc dulciuri dar nu aveam blog.


Daca vreti si inele, faceti o biluta mai plata si apasati cu degetul mare in mijloc si faceti o gaura.

Eu am facut doar bilute, le-am mai rotujit inainte sa le dau la fiert.


Apa trebuie sa clocoteasca tare cand puneti papanasii, e bine sa ii miscati cu o paleta, ca sa nu se lipeasca de fundul oalei. E posibil ca apa sa se opreasca putin din fiert cand puneti papanasii, din cauza diferentei de temperatura. Trebuie sa fiarba cateva minute pana se ridica la suprafata. E exact ca in cazul galustelor de gris in supa.


Papanasii se scot din apa, se scurg putin si asa cum sunt, fierbinti, se tavalesc prin pesmetul prajit amestecat cu scortisoara. Pesmetul se prajeste in prealabil intr-o tigaie in cateva linguri de ulei incis al foc mic pana isi schimba culoarea. Dupa prajire, pesmetul se pune intr-un bol ( unul cu capac e ideal) si se amesteca cu doua linguri de scortisoara sau cata va place. Noi prajim mult pesmet pentru ca ne place sa punem si in farfurie cand devoram papanasii :D
Papanasii se pun rand pe rand in bolul cu pesmet, se pune capacul peste si se agita usor cat sa se imbaieze bine in pesmet. Trebuie sa fie inca fierbinti ca sa se lipeasca bine pesmetul de ei.


Papanasii fierti sunt foarte gustosi. Mai ales cu dulceata de visine deasupra. In 2013 nu am facut dulceata de visine, mai aveam vreo zece borcane din 2012. E ca si vinul, dulceata asta a mea, cu cat e mai veche, cu atat e mai buna. 

Mi-e dor de vara, mi-e dor sa-mi fie cald si sa ma enervez amestecand in dulceata :) Mi-e dor sa nu mai suport atata caldura.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu